Regeneracja filtra DPF – kiedy warto, jak przebiega i ile kosztuje

Czym jest regeneracja DPF?

Regeneracja filtra DPF (Diesel Particulate Filter) to proces przywracania jego pełnej drożności i skuteczności w zatrzymywaniu cząstek sadzy. W praktyce oznacza to usunięcie zanieczyszczeń i przywrócenie prawidłowego przepływu spalin przez wkład ceramiczny. Dzięki temu filtr odzyskuje nawet 95–99% pierwotnej przepustowości, co znacząco poprawia osiągi silnika i obniża emisję spalin.

Zamiast kosztownej wymiany filtra na nowy – której cena może sięgać nawet kilku tysięcy złotych – regeneracja stanowi ekonomiczną i ekologiczną alternatywę, przedłużając żywotność podzespołu o kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Na stronie Luma.com.pl oferujemy profesjonalną regenerację filtrów DPF i FAP metodą termiczną oraz w przypadku braku uszkodzeń mechanicznych, wymianą wkładów.Każda regeneracja obejmuje raport przepustowości, certyfikat jakości i gwarancję skuteczności.

Rodzaje regeneracji DPF

W zależności od rodzaju zanieczyszczeń i sposobu eksploatacji pojazdu, regeneracja filtra cząstek stałych może przebiegać na różne sposoby:

Regeneracja pasywna (naturalna)


zachodzi samoczynnie podczas dłuższej jazdy z wyższą temperaturą spalin (500–700°C),


wymaga sprawnego silnika, turbosprężarki i wtryskiwaczy,


niewystarczająca w przypadku jazdy miejskiej i krótkich tras.


Regeneracja aktywna (automatyczna)


inicjowana przez sterownik silnika (ECU),


komputer chwilowo zwiększa temperaturę spalin poprzez dodatkowy wtrysk paliwa,


proces odbywa się bez udziału kierowcy, ale wymaga pełnej sprawności układu wtryskowego.


Regeneracja serwisowa (mechaniczna)


wykonywana w warsztacie, gdy filtr nie jest w stanie samodzielnie się oczyścić,


odbywa się przy użyciu specjalistycznych urządzeń czyszczących,


zapewnia pełne usunięcie sadzy i popiołów przy zachowaniu struktury filtra.


Metody profesjonalnej regeneracji DPF

W naszym specjalistycznym serwisie stosuje się kilka metod regeneracji, różniących się skutecznością i zakresem działania:

Wymiana wkładów
To najskuteczniejsza i najbezpieczniejsza metoda. Filtr jest demontowany z pojazdu, a następnie płukany wodą pod ciśnieniem z dodatkiem środka czyszczącego.


Metodą uzyskujemy przepustowość 100%.


Metoda zalecana przez firmę PHU Luma.


Czyszczenie termiczne (wypalanie w piecu)
Filtr umieszczany jest w piecu, gdzie w kontrolowanej temperaturze (ok. 600°C) wypalane są resztki sadzy i oleju.


Skutecznie usuwa zanieczyszczenia niedostępne dla płukania.


Wymaga ostrożności, by nie przegrzać wkładu.


Ile kosztuje regeneracja DPF?

Cena regeneracji zależy od stopnia zabrudzenia, rodzaju filtra i metody czyszczenia. Średnie koszty prezentują się następująco:

Czyszczenie termiczne: 400-1000  zł


Regeneracja metodą wymiany wkładów : 700–3500 zł


Nowy filtr DPF: 2500–12000 zł


Wybierając regenerację zamiast wymiany, można zaoszczędzić nawet 70–80% kosztów, a efekt – w przypadku profesjonalnej usługi – jest porównywalny z nowym filtrem.

Kiedy nie warto regenerować DPF?

Nie każdą usterkę filtra cząstek stałych da się naprawić. Regeneracja nie przyniesie efektu, gdy:

wkład ceramiczny jest pęknięty lub stopiony,


filtr był wcześniej nieprawidłowo czyszczony (np. wypalany palnikiem),


doszło do uszkodzenia mechanicznego obudowy,


filtr został „wypatroszony” – czyli fizycznie usunięto z niego wkład filtrujący,


pojazd cierpi na poważne problemy z silnikiem (np. przedmuch oleju, wadliwe wtryski).


W takich przypadkach jedynym rozwiązaniem jest profesjonalna wymiana wkładu filtra na nowy w PHU Luma.

Podsumowanie

Regeneracja filtra DPF to skuteczny i opłacalny sposób na przywrócenie jego sprawności i uniknięcie kosztownej wymiany. Prawidłowo przeprowadzona, zapewnia pełną drożność i fabryczne parametry przepływu spalin.

Warto powierzyć ten proces profesjonalnemu serwisowi, który dysponuje odpowiednim sprzętem diagnostycznym i certyfikowanymi metodami czyszczenia.

Na Luma.com.pl znajdziesz usługi regeneracji DPF i FAP, a także oryginalne oraz zamienne filtry dopasowane po numerach OE, dzięki czemu masz pewność, że element idealnie pasuje do Twojego samochodu.

Dzięki regularnej regeneracji i właściwej eksploatacji, filtr DPF może służyć bezawaryjnie nawet przez kolejne 150–200 tysięcy kilometrów, przyczyniając się do ochrony środowiska i dłuższej żywotności silnika.